|

Da mødet med din kunde gerne skulle medføre et salg, er det vigtigt, at du er opmærksom på dine kunders forskellighed. Det betyder nemlig, at du må tilpasse din personlige fremtoning efter kunden – du skal kort sagt matche kunden.
Kundetyperne kan groft skitseres i fem hovedtyper efter købsmotiver og behov:
Undgår helst sælgere - konfliktsky
Lægger vægt på det venskabelige - meget social, kan have lav selvtillid
Produktet/ydelsen skal øge kundens prestige - måler sig med andre
Presser sælgeren til det yderste - prisen er det vigtigste
Søger den bedste løsning - faglig, saglig og seriøs
Mødet med kunden Forbered dig grundigt – søg information om kunden
Sæt dig selv i kundens sted
Hvad vil være vigtigt for netop denne kunde?
Hvem er kunden - behov, livsstil o. lign.
Vær bevidst om dit kropssprog
Undgå fagudtryk og fremmedord, det kan irritere kunden
Vær positiv og smilende, det udstråler selvtillid og giver tryghed
Klæd dig på efter situationen, men bær kun tøj, som føles naturligt for dig
Husk i øvrigt at slukke for din mobiltelefon
Kilde: Center for virksomhedsudvikling, d. 16. september 2001
|
|
|

Onsdag den 31. marts
Så har Få Succes Som Sælger fået en ny internet-adresse. Fremover kan siden nu findes på FaaSuccesSomSaelger.dk. Samtidig er Ide-banken også kommer på hjemmesiden, hvor man kan udveksle diverse salgsrelaterede ideer, tips og tricks
Hjemmesiden er sponsoreret af Due Diligence Questions - stedet hvor du finder white papers til dine due diligence behov
|
|