Der er 13 hovedregler der alle hver især lægger til grund for det gode salg
1. Begejstring: vis begejstring - og du vil blive overrasket over resultatet.
2. Orden og selvorganisation: uden orden og arbejdsplan kan du godt give op, men har du orden i dit kundekartotek, liger der forretninger og venter på dig.
3. Sæt dig i kundens sted: find altid ud af behovet, find frem til, hvad kunden virkelig ønsker og hjælp ham til at opnå det, så er du sikker på resultat.
4. Spørgsmål: stil spørgsmål - spørgsmål er bedre end direkte udtalelser - det er bedre at spørge end at "angribe".
5. Hold dig til sagen: tal om kundens behov - og om hans/hendes interesse - hold dig fra alt andet.
6. Ti stille - lyt!: vær opmærksom på, hvad kunden siger. Han/hun er glad for din opmærksomhed og fortæller selv, hvad han/hu ønsker.
7. Vær oprigtig - skab tillid: for at vinde og fastholde kundens tillid er det nødvendigt at gøre sig fortjent dertil - hvordan: ved at være oprigtig
8. Kend varen, du handler med: for at virke overbevisende er det nødvendigt at kende sin branche til bunds. Hver gang der kommer noget nyt, husk så at orientere dig grundigt.
9. Påskøn andre: alle holder af at blive rost og påskønnet. Vis. at du tror på dine medmennesker. Hvis interessen er oprigtig, vil den virkelig blive værdsat.
10. Se glad ud: smil til verden - og verden vil smile igen. Det gælder din familie og venner, og ikke mindst dine kunder.
11. Husk navne og ansigter: gentag navnet for dig selv og se om du ikke kan finde sammenhæng mellem navnet og personen - eller huske under hvilke omstændigheder, du mødte ham/hende.
12. Pas de gamle kunder - og søg nye: forsøm aldrig de gamle kunder, de vil ofte kunne anvise dig nye kundeemner (sneboldsystemet)
13. Afslut salget: find det rigtige tidspunkt til at afslutte. Det kan være svært, men husk, at man meget let kan tale sig fra en forretning. - hvis du mister kontakten med emnet, vil tidspunktet for et salg være forpasset.
Kommentarer til denne artikel:
Skriv kommentar
|