10 tricks til succesfulde kundemøder!
  5 tips til din handels- og servicevirksomhed!
  Er dårlig omtale bedre end ingen omtale?
  Internet markedsføring: No cure no pay markedsføring!
  Skab eksklusive produkter - sælg dyrer!
  Forandring
  Hvad røber dit kropssprog?
  Hvordan ser fremtidens sælgere ud?
  In High Spirits
  People Who Need People
  1, 2, 3...Sælg!
  A Good Salesman
  Sjove citater
  Kommunikativ Kompetence
  Lad ikke kunden sejle sin egen sø
  Ved din salgsorganisation det?
  Korrekt messeadfærd
  De 13 salgsregler
  Vend et "Nej" til et "Ja"
  Trying Times
  Lær at tænke som en millionær
  Den fødte sælger er død
  Historien om frøungerne
  Succesfulde sælgers råd
  Salgsbrev efter AIDA
  Kundens behov
  Elevatortalen
  Telefonkontakt
  Kundetyper
  Personlig fremtoning
  Fishing for Trouble
  Rise and Shine
  Booster Club
  Myrefilosofien
 
 Anbefal denne artikel:
 Dit navn:
 
 Modtagers e-mail:
 

 

Citat: ''Det drejer sig ikke om at få en ordre - men om at få en kunde.'' - Af ukendt


Link partnere:

 - Dealhub.dk
 - Magnus Kjøller: Ask Me Anything
 - Deal Structuring

 

  ARTIKLER » TELEFONKONTAKT   NYHEDER
 
Telefonen er et vigtigt redskab i markedsføringen og en relativt hurtig og billig måde at kontakte kunder på. Om telefonkontakt er den rigtige løsning i din situation afhænger bl.a. af formålet med samtalen, hvor god du er til at sælge pr. telefon og forhold vedrørende produktet/serviceydelsen.

Hvis produktet/serviceydelsen er kendt af kunden og måske endda bliver købt regelmæssigt, kan du fint bruge telefonen til decideret salg. Hvis der derimod er tale om en helt ny kunde eller et helt nyt produkt/serviceydelse, er det oftest nødvendigt at aftale et møde forinden.

Den største forskel på personlig kundekontakt og telefonkontakt er kommunikationsformen. Ved telefonkontakt kan kunden ikke direkte se dit kropssprog og din mimik, men kan kun fornemme det. Det er derfor endnu vigtigere at få sagt de rigtige ord på den rigtige måde i en telefon.

Gode regler for telefonkontakt

Før telefonsamtalen:

  • Indhent så mange oplysninger som muligt om din kunde
  • Vær bevidst om formålet med samtalen – er det et salg eller en mødeaftale, du vil opnå?
  • Forbered samtalen grundigt, især hvis du er uerfaren
  • Læg notatark og kalender ved siden af telefonen
  • Sørg for, at du ikke bliver forstyrret

    Under telefonsamtalen:

  • Tal tydeligt og ikke for hurtigt
  • Undgå fremmedord og fagudtryk
  • Spis, drik og ryg aldrig under telefonsamtalen
  • Lav ikke andre opgaver under samtalen – checke E-mails, printe breve etc.
  • Undgå at lade kunden vente, tiden føles meget længere i en telefon
  • Husk at smile, det høres

    Efter telefonsamtalen:

  • Renskriv dine notater og ajourfør dine aftaler med det samme
  • Hvis du ikke har en kundedatabase/-kartotek, så få det oprettet hurtigst muligt
  • Vurdér udfaldet af samtalen – var det negativt, positivt eller hverken/eller?
  • Hvis negativt eller hverken/eller – hvorfor var kunden så ikke interesseret?
  • Skyldes udfaldet af samtalen svagheder ved dit produkt/din serviceydelse eller ved din måde at føre samtalen på?

    Markedsføringsloven
    Hvis du henvender dig til private kunder, skal du være opmærksom på bestemmelserne i Markedsføringsloven. Generelt er det kun bogklubber, aviser o. lign. der må henvende sig pr. telefon.


  • Kilde: Center for virksomhedsudvikling, d. 5. december 2002
     
    Onsdag den 31. marts
    Så har Få Succes Som Sælger fået en ny internet-adresse. Fremover kan siden nu findes på FaaSuccesSomSaelger.dk. Samtidig er Ide-banken også kommer på hjemmesiden, hvor man kan udveksle diverse salgsrelaterede ideer, tips og tricks


    Hjemmesiden er sponsoreret af Due Diligence Questions - stedet hvor du finder white papers til dine due diligence behov