|
Telefonen er et vigtigt redskab i markedsføringen og en relativt hurtig og billig måde at kontakte kunder på. Om telefonkontakt er den rigtige løsning i din situation afhænger bl.a. af formålet med samtalen, hvor god du er til at sælge pr. telefon og forhold vedrørende produktet/serviceydelsen.
Hvis produktet/serviceydelsen er kendt af kunden og måske endda bliver købt regelmæssigt, kan du fint bruge telefonen til decideret salg. Hvis der derimod er tale om en helt ny kunde eller et helt nyt produkt/serviceydelse, er det oftest nødvendigt at aftale et møde forinden.
Den største forskel på personlig kundekontakt og telefonkontakt er kommunikationsformen. Ved telefonkontakt kan kunden ikke direkte se dit kropssprog og din mimik, men kan kun fornemme det. Det er derfor endnu vigtigere at få sagt de rigtige ord på den rigtige måde i en telefon.
Gode regler for telefonkontakt
Før telefonsamtalen:
Indhent så mange oplysninger som muligt om din kunde
Vær bevidst om formålet med samtalen – er det et salg eller en mødeaftale, du vil opnå?
Forbered samtalen grundigt, især hvis du er uerfaren
Læg notatark og kalender ved siden af telefonen
Sørg for, at du ikke bliver forstyrret
Under telefonsamtalen:
Tal tydeligt og ikke for hurtigt
Undgå fremmedord og fagudtryk
Spis, drik og ryg aldrig under telefonsamtalen
Lav ikke andre opgaver under samtalen – checke E-mails, printe breve etc.
Undgå at lade kunden vente, tiden føles meget længere i en telefon
Husk at smile, det høres
Efter telefonsamtalen:
Renskriv dine notater og ajourfør dine aftaler med det samme
Hvis du ikke har en kundedatabase/-kartotek, så få det oprettet hurtigst muligt
Vurdér udfaldet af samtalen – var det negativt, positivt eller hverken/eller?
Hvis negativt eller hverken/eller – hvorfor var kunden så ikke interesseret?
Skyldes udfaldet af samtalen svagheder ved dit produkt/din serviceydelse eller ved din måde at føre samtalen på?
Markedsføringsloven Hvis du henvender dig til private kunder, skal du være opmærksom på bestemmelserne i Markedsføringsloven. Generelt er det kun bogklubber, aviser o. lign. der må henvende sig pr. telefon.
Kilde: Center for virksomhedsudvikling, d. 5. december 2002
|
|
|
Onsdag den 31. marts
Så har Få Succes Som Sælger fået en ny internet-adresse. Fremover kan siden nu findes på FaaSuccesSomSaelger.dk. Samtidig er Ide-banken også kommer på hjemmesiden, hvor man kan udveksle diverse salgsrelaterede ideer, tips og tricks
Hjemmesiden er sponsoreret af Due Diligence Questions - stedet hvor du finder white papers til dine due diligence behov
|
|